Sommertur til Melhus og Klæbu

Publisert av Birger Moksnes den 06.06.23. Oppdatert 30.06.23.

Avreise

Oppmøte på Stjørdal torg kl. 11.  Turbuss 1 kjører oss i moderne og sikre busser. På vegen inn mot Trondheim vil leder i historielaget, Jan Erik Sundøy, fortelle om utbyggingen av E6.

Horg bygdatun

Horg bygdatun ligger i Melhus kommune og har sitt utgangspunkt i et gammelt småbruk. Det er etter hvert tilført flere bygninger og et forsamlingslokale. Her finnes en stor samling av gjenstander med skomakerverksted, urmakerverksted og smie. En setervoll med bu, fjøs og løe er også på tunet. Vi får omvisning på bygdatunet samt kaffe og vaffel.

Småbrukt

På Kvål ligger butikken Småbrukt som selger brukt og antikk. Her er mye spennende å både se og handle. Vi tar en kort stopp på butikken.

Vaaganhuset

På Moen gård i Klæbu serverer vertinne Anne buffet med elgkjøtt og grønnsaker. Hun vil også fortelle om gården som har både gårdshotell og slakteri.

Vi er tilbake på Stjørdal ca kl. 17.

Kr 500 for medlem og kr 750 for ikke-medlem.

Påmelding på SMS til Unni Raaen Nysæther

mob 958 88 032 innen onsdag 14. juni.

Bindende påmelding. Begrenset antall plasser.

I pdf-filen nedenfor får du en full presentasjon av turen:

Sommertur 2023.pdf