Den mest populære utgivelsen fra Stjørdal historielag er "Sånn va de!" (trøndersk uttale av "sånn var det"). Dette er en billedbok med bilder fra Stjørdal og Meråker fra 1850-tallet og frem til idag. Med mer enn 350 sort/hvitt- og fargebilder fordelt på 180 sider er dette en av våre aller mest omfattende utgivelser noensinne. Boka er trykt i hele 2500 eksemplarer, men interessen har vært utrolig stor og nesten hele opplaget er utsolgt. Boka ble en av de mest solgte i dalføret i 1999, og det er vi ikke så rent lite stolte av.

OBS. Boka er utsolgt fra historielaget.

Nedenfor finner du enkelte utvalgte smakebiter fra boka.

Redaksjonskomiteen på bildet til høyre: Kjell Erik Pettersson, Jan Erik Sundøy, Ivar Værnesbranden, Frank Nordby og Bjørn Schefte.

Stjørdals eldste bilde? Noe anspent ser han ut, Ole Hansen Juløen, den dristige mannen fra Kvislabakken som tok sjansen på å la seg portrettere omkring 1850. Historien forteller at den ukjente fotografen tilbød seg å "trykke av" medlemmer av husets familie. Ingen våget - andre enn nettopp Ole Hansen. Fotografering var på den tida en tidkrevende prosess. Motivet måtte sitte helt rolig i opp til et minutt, og det kunne være krevende nok. Ole Hansen var nok en modig gubbe, han våget å bli platet, men det skjedde ikke med et smil. Et alvorlig uttrykk var lettere å holde i et minutt enn et smil. Det fortelles at den kraftige neven som hviler på bukselåret dekker ei bot som Ole Hansen ikke ønsket å vise frem.

Foto: Ukjent

Kommunale veteraner

fra herredsstyret feirer unionsoppløsningen som var nært forestående. Bildet er tatt på Hognes gård i august 1905

I fremste rekke Johan P. Glad, Esekias J. Forbord, Johan C. Berrig, Endre I. Foslien og Ola O. Sorte.
I bakerste rekke Tormod Soelberg, Per O. Arnstad, Daniel I. Vold, Lars O. Soelberg, Peder Arnstad? og Hans P. Kristoffersen Berrig. Til sammen representerte de ti karene, foruten verten Tormod Soelberg, en alder på over 800 år.

Foto: Østeraas

Hestemøkk i gata var helt vanlig for 85 år siden. Fortau fantes bare på sørsida av gata. Langs stakittet i forgrunnen gikk ei av de gamle evjegrøftene. I forgrunnen ser vi rekkverket for evja som gikk under gata. Bildet er tatt mot vest. Den store gården nærmest på høyre side er Herstadgården (Stjørdal Elkjøp A/S), og bak ligger Køhlers sykkelfabrikk. Nederst i gata er Stjørdal Sparebanks flotte murbygning nettopp oppført. Trafikken i gata var mest med hest og vogn, eller frakt med trillebår og handvogn.

Foto: Østeraas

Åpnet grinda for kongen.

Som grindgutt ved "Utsikten" i Svemarka ovenfor Langstein, opplevde Karlot Karlsen at selveste kong Håkon den 7. kom kjørende. Visste han at det var landets monark han åpnet grinda for? En spesiell hendelse var det for grindgutten, som her får noen øre i "grindpæng" av kongen.

Foto: Behrends

Nedlagt etter 200 år. I 1961 ble driften nedlagt ved Tangen bruk. I omkring 200 år hadde teglsteinsproduksjon og kalkbrenning vært viktige hjørnesteinsbedrifter i Stjørdal. I 1963 ble hele det store fabrikkområdet med alle eiendeler solgt til Stjørdal kommune for 480.000 kroner. Fabrikkbygningene fikk stå noen år, så ble de revet for å gi plass for Nobø fabrikker som etablerte seg på området. Vi skimter eiendommen Tuften som H. P. Jensen bygde, og til høyre ser vi fabrikken med den gassfyrte kalkovnen.

Foto: Johan Skavhaug