Filmkveld i Stjørdal historielag:

Publisert av Jan Erik Sundøy den 10.10.23. Oppdatert 19.10.23.

Da stjørdalskvinnene demonstrerte mot anti- abortprestene på bedehuset på kvinnedagen

Stjørdal historielag inviterer til film- og bildekveld i auditoriet ved Ole Vig Videregående skole tirsdag 17. oktober klokka 19.00.

Denne gangen vil historielaget vise en reportasje fra Stjørdal Lokal-TV fra våren 1992. Da besøkte «anti-abort-prestene» Ludvig Nessa og Børre Knudsen bedehuset i Stjørdal på selveste kvinnedagen 8. mars.

Besøket vakte sterke reaksjoner blant den lokale kvinnebevegelsen. En stor delegasjon kvinner fra Stjørdal og Trondheim møtte opp på bedehuset for å snu ryggen til anti-abort-prestene.

Et reportasjeteam fra Stjørdal Lokal-TV var til stede og filmet hele seansen på bedehuset. Reportasjen vises på film- og bildekvelden i historielaget.

Også lokalavisa Bladet hadde fyldig dekning av demonstrasjonen og etterspillet den fikk. Under film-og bildekvelden vil historielagets leder Jan Erik Sundøy vise utdrag fra lokalavisas dekning. Sundøy er tidligere redaktør og journalist i Bladet.

– Etter det vi har brakt på det rene, var bedehuset i Stjørdal det eneste i Midt-Norge som ønsket å slippe til de omstridte «anti-abort-prestene» på selveste kvinnedagen, sier Jan Erik Sundøy.

Opptrinnet i Stjørdal vakte oppsikt i hele Norge. Dagsrevyen fikk oversendt og viste noe av filmmaterialet fra Lokal-TV som historielaget nå viser på film- og bildekvelden.

Etter opptrinnet på bedehuset etterforsket politiet saken for å finne ut om det hadde skjedd lovbrudd. I den forbindelse ønsket politiet å få utlevert film-materialet fra Stjørdal Lokal-TV: Det nektet daværende lokal-TV-redaktør Bård Flor Gimnes.

Demonstrasjonen på bedehuset førte til at politimesteren utferdiget en bot på 10.000 kroner til Gunvor Åsbø. Hun ble ansett fro å være lederen av demonstrasjonen mot prestene. Reportasjeinnslaget som Stjørdal historielag viser, har også med et intervju med Åsbø etter demonstrasjonen.

Åsbø nektet å betale bota hun ble forelagt og utpå høsten havnet saken i tingretten. Samtidig hadde krefter i kvinnebevegelsen satt i gang en innsamlingsaksjon for å reise penger til å betale bota.

Under rettssaken ble flere politifolk og journalister ført som vitner. Underveis valgte aktor å redusere bota til ett tusen kroner. Åsbøs forsvarer advokat Odd Husby mente bota var ilagt på feil grunnlag. Han fikk fullt medhold i tingretten og Gunvor Åsbø ble frikjent for å ha brutt politivedtektene med en ulovlig demonstrasjon.

Som vanlig serverer Stjørdal historielag kaffe og noe å bite i under film- og bildekvelden. Det blir også boklotteri på inngangsbilletten.

Etter kaffepausen viser vi to filmklipp  -  et kort innslag fra Stjørdalsdagene 1977 filmet av Dagfinn Furunes og et fra Stjørdalsdagene 1990, hentet fra arkivet etter TV Stjørdal.

Inngang 100 kroner for medlemmer. 150 kroner for ikke-medlemmer. Medlemskap tegnes på stedet.

Bilde:

Stjørdal historielags leder Jan Erik Sundøy og nestleder Joakim Korstad med faksimile fra Bladet som refererte behørig fra episoden på bedehuset på kvinnedagen i 1992.