Film- og bildekveld 22. mars 2023

Publisert av Jan Erik Sundøy den 16.03.23. Oppdatert 02.04.23.

– Film- og bildekvelden denne gangen setter søkelyset på den nyere historien i Stjørdal, sier Jan Erik Sundøy som leder Stjørdal historielag.

Fra lokal-TV

På programmet står filmopptak fra gamle lokal-TV i Stjørdal fra først på 90-tallet. Da produserte lokal-TV i Stjørdal faste ukerevyer med aktuelle innslag fra lokalsamfunnet. To av disse innslagene blir vist under onsdagens film- og bildekveld i historielaget.

Film- og bildekvelden viser også innslag fra en historisk vandring på Hell med avdøde Blad-journalist og kulturprisvinner Thorbjørn Foss fra 1992.

Store forandringer

– Vi gleder oss spesielt til bildene som Arne Heggeseth skal vise. Han vil presentere noen historiske bilder fra sitt rikholdige arkiv. Heggeseths bilder dokumenterer de store forandringene som har skjedd i Stjørdal de siste 30 årene, sier Sundøy.

Arne Heggeseth forteller at han jevnlig har vært ute med kamera i hjembyen og fotografert.

Jeg har vært opptatt av å ta bilder der jeg har visst at det kommer til på skje forandringer, sier Heggeseth.

Enorm fotosamling

Han er kjent for mange som lærer i IT- og mediefag ved Ole Vig videregående skole. Arne Heggeseth har i tillegg interessert seg sterkt for foto. Han sitter på en enorm fotosamling.

Noen av bildene har Arne Heggeseth publisert på Facebook. Bildene hans har fått mange kommentarer og innspill fra Stjørdalinger som husker hvordan bygninger og forhold engang var. Noen av disse bildene med kommentarer vil Arne Heggeseth presentere under historielagets film- og bildekveld.

Tid:  22. mars kl. 1900

Sted:  Ole Vig vgs. auditorium

Inngang kr. 150,- som inkluderer bevertning og boklotteri (Betaling med Vipps eller kontant)

Bilder:

• Øverst:   Arne Heggeseth og Jan Erik Sundøy fra historielaget i Kjøpmannsgata i sentrum av Stjørdal. Et av strøkene som har gått gjennom store forandringer de siste 30 årene.
  • Nederst:    Andresens Fiskmatforretning lå nederst i Kjøpmannsgata der Gjensidigehuset nå ligger. (Klikk for større bilde)